Business Articles

Business Articles

Comerțul dintre Franța și România

Franța este al patrulea partener comercial cel mai mare din România și al cincilea cel mai mare investitor din economia românească.
Comerțul României cu Franța are loc în conformitate cu regimul comercial definit de Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană, semnat la Luxemburg la 25 aprilie 2005.
Alte acorduri importante pe care se desfășoară schimburile bilaterale sunt:
• Convenția dintre Franța și România pentru evitarea dublei impuneri privind impozitele pe venit și pe capital, semnată la 27.09.1974, a intrat în vigoare la 27.09.1975;
• Convenția privind încurajarea reciprocă și protecția investițiilor, semnată la 21.03.1995, a intrat în vigoare la 20.06.1996.
Comerțul franco-român a avut o tendință ascendentă în ultimii ani, de a se dubla.

 

În 2009, pe fondul crizei economice globale, comerțul a fost redus cu 16,17% în 2008, ajungând la 4,78 miliarde de euro. Trendul ascendent este reluat în 2010, la sfârșitul căruia partea română a înregistrat cel mai mare excedent comercial (+331,45 milioane euro). În anii următori această tendință a continuat să influențeze relațiile franco-române.
Comerțul bilateral dintre Franța și România se bucură de un impuls deosebit de pozitiv în 2013, cu o creștere de peste 35% față de anul precedent, aducând comerțul la 6,529 miliarde de euro, ceea ce este extrem de apropiat de nivelul record al anului 2011. a totalizat 3357,77 milioane de euro, în timp ce importul ajunge la 3170,93 milioane de euro. În prezent, ponderea Franței în comerțul total al României este de 6,23% (locul 4), respectiv 6,77% pentru export și 5,74% pentru import. Franța își consolidează poziția de partener comercial, atât pentru importuri, cât și pentru exporturi, în principal datorită schimburilor dinamice din sectorul auto.

Exporturile românești către Franța

Exporturile românești către Franța au crescut semnificativ anul trecut, ajungând la 84,8% și concentrându-se pe șase grupuri de produse. Structura exportului clasifică în primul rând vehicule, avioane și echipamente de transport, cu o pondere de 25,7%, urmată îndeaproape de mașini, echipamente și echipamente electrice, în proporție de 25,4%. Poziția a treia este ocupată de textile și articole textile cu 11,7%. Ultimele trei poziții ocupă produse alimentare și produse diverse cu 7,9%, metale comune și articole din metal cu 7,4%, iar materialele plastice și materiale plastice, cauciucul cu 6,7%.

Exporturile franceze către România

După un declin de -11% în 2009, exporturile franceze în România au fost reluate într-un ritm mai lent decât importurile din România: acestea totuși au crescut cu 15,1% în 2010, ajungând la 2,51 miliarde de dirhame. ‘€ (cea de-a doua performanță istorică după 2008). Cel mai mare segment de export al Franței din România ocupă poziția de mașini, aparate și echipamente electrice, cu o pondere de 30,9%. Domeniul vehiculelor, aeronavelor și echipamentelor de transport este plasat pe poziția a doua a structurii de export. Următoarele poziții sunt deținute de produsele chimice și produse conexe cu 13,2%, metale comune și articole din metal cu 9,9%, materiale plastice și articole, cauciuc cu 8,9%, urmate de materiale și articole textile cu 6,9%.

Investiții franceze în România

Cooperarea economică franco-românească, rezultată din schimburile tradiționale privilegiate, precum și din parteneriatul strategic, este din ce în ce mai diversificată. La sfârșitul lunii februarie 2014, în România s-au înregistrat 7687 companii cu capital francez (4,02% din totalul companiilor cu participare străină), cu un volum de capital subscris de 2129,79 milioane euro, adică adică 6,21% din totalul investițiilor străine directe, Franța fiind pe locul al cincilea în clasamentul investitorilor străini, după Olanda, Austria, Germania și Cipre. Potrivit autorităților franceze, investițiile companiilor franceze în România depășesc 7 miliarde de euro, calculând majorări de capital, achiziționarea unor companii românești, investiții în modernizarea / extinderea activității grupurilor franceze majore, industriale și servicii deja existente situate în România, precum și profitul reinvestit.

 

Cele mai importante domenii de cooperare dintre România și Franța prin prezența investițiilor franceze sunt:

 

Industria automobilelor

• Grupul Renault face investiții de câteva miliarde de euro în România
Filiala din România funcționează la maxim în ciuda crizei economice, datorită cererii ridicate a piețelor europene. Fabrica Renault – Dacia a devenit centrul de aprovizionare CKD pentru fabricile Logan din Rusia, Maroc, Columbia, Iran, India, Brazilia etc. În 2008 a fost creat Centrul Renault Technologie România Titu Dacia Renault, brandul care a fost un adevărat succes la nivel mondial devine un actor de necontestat pe piața auto.

• Delphi Diesel Systems Franța, o divizie a Delphi Corporation, una dintre cele mai mari companii din industria de componente auto, este situat în Iași pentru producerea de componente de înaltă precizie pentru motoare diesel.
Aviație și industria de apărare

• Dassault Aviation – colaborare cu fabrica Avioane S.A. Craiova

• EADS și filiala sa, Eurocopter – investiție în Brașov

 

Domeniul energiei

• Gaz De France- (GDF) SUEZ
A semnat un memorandum cu Termoelectrica pentru o investiție într-o unitate din Borzesti. Prin filiala GDF SUEZ Energy România, compania a încheiat contracte de furnizare a energiei electrice pentru clienții români.

• Dalkia International. Prezentată în Tulcea din 1992, pentru clienții privați, prin îmbunătățirea instalațiilor din clădirile locuite; în Otopeni asigură funcționarea și întreținerea rețelei de încălzire. În plus, Dalkia este interesată de modernizarea și dezvoltarea sistemelor de energie și de încălzire din România, în domeniul energiilor regenerabile.

 

Domeniul feroviar și naval

• Alstom se ocupă de întreținerea rețelei subterane din București; există un centru de coordonare a proiectelor pentru mediu și proiecte de modernizare și dezvoltare a sistemelor de transport din România.

• Systra: proiecte în domeniul transportului feroviar și urban în București și în provincie.

Telecomunicatii, retele sunt sisteme informatice

Cei doi actori principali în acest domeniu sunt Grupul Alcatel și Orange, pentru dezvoltarea rețelei de telecomunicații (fixă și mobilă).

 

Bancar și asigurări

• BRD Societe Generale este a doua cea mai mare bancă din țară.

• Crédit Agricole este prezentă pe piața românească încă din 1996, adresându-se tuturor categoriilor de clienți.

• Groupama: prezentă în România din 2007 prin achiziționarea societăților de asigurări Asiban, BT Asigurare și OTP Garancia.

 

Domeniul distribuției specializate

• Obiectivul Carrefour este dezvoltarea hipermarketurilor în România prin deschiderea de magazine în orașele cele mai mari din țară.

• Auchan a deschis primul hipermarket în 2006 în București și a ajuns la 31 de magazine din țară.

Sectorul hotelier

• Accor – construirea de hoteluri noi în întreaga țară.

Evoluția prezenței franceze

Comerțul franco-român a avut o tendință ascendentă în ultimii 12 ani, între 2003 și 2009, în creștere de aproximativ două ori. Din 2007, Franța a fost cel de-al treilea partener comercial al României, după Germania și Italia.
În 2009, pe fondul crizei economice, comerțul a scăzut cu 16,17% în 2008, ajungând la 4,78 miliarde de euro. Trendul ascendent al comerțului bilateral a fost majorat în 2010, la sfârșitul căruia sa înregistrat cel mai mare excedent comercial în favoarea părții române (+331,45 milioane euro).
Comerțul bilateral în 2011 a însumat 6,5 miliarde de euro, depășind nivelul record al comerțului bilateral (5,8 miliarde de euro) înregistrat în 2010. Exportul a fost de 3,3 miliarde de euro, importul a 3, 1 miliard de euro, iar soldul a fost favorabil părții române +210,21 milioane euro.
În anul 2012, tranzacțiile economice au scăzut cu 4,69% în 2011, atât în ​​export, cât și în import. Balanța comercială a fost înclinată spre partea românească.
Creșterea a fost înregistrată în 2013, apropiindu-se de nivelul record al anului 2011, atât în ​​ceea ce privește exporturile, cât și importurile. În prezent, ponderea Franței în comerțul românesc este de 6,23% (Franța ajungând pe locul patru ca partener comercial).

Proiecte recente

Există multe companii care au investit sume importante în activitățile desfășurate pe teritoriul României. Vorbim despre grupuri mari, precum și despre întreprinderile mijlocii și mici, care ar dori să găsească soluții la problemele concurențiale ale piețelor în care își desfășoară activitatea.
Groupe Renault plănuiește investiții pentru modernizarea companiei și pentru lansarea de modele noi de automobile.
GDF Suez a demarat construcția unei parcuri eoliene în Braila, cu o capacitate de 48 MW.
Telecomunicațiile reprezentate de Orange s-au dezvoltat odată cu noua tehnologie 4G.

SHARE
past event
0
This website uses cookies and asks your personal data to enhance your browsing experience.